Van 24 januari t/m 3 februari 2024 wordt er weer extra veel voorgelezen tijdens De Nationale Voorleesdagen. Tijdens dit nationale voorleesfeest worden het Prentenboek van het Jaar, 'Help! Een verrassing!' van Miriam Bos (uitgeverij Lemniscaat), en de Top 10 Prentenboeken in de schijnwerpers gezet. Het doel van deze dagen is het stimuleren van voorlezen aan kinderen van 0-6 jaar die zelf nog niet kunnen lezen. De campagne benadrukt de vele voordelen van (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip. Maar hoe maak je er een écht een voorleesfeestje van? Wij delen zes tips.
- Start met het bekijken van de voorkant van het boek. Laat het kind raden waar het verhaal over zou kunnen gaan. Spot je een olifant? Of misschien een tijger? Op deze manier raakt je kind nieuwsgierig naar het boek, activeert het zijn voorkennis en komt het helemaal in de stemming.
- Stop tijdens het voorlezen midden in het verhaal en laat het kind voorspellen wat er zal gebeuren. Lees vervolgens verder en kom er samen achter of de voorspelling klopte. Hierdoor wordt het kind nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen in het verhaal en wordt zijn fantasie nog meer gestimuleerd.
- Geef het kind de ruimte om te reageren op het verhaal. Creëer af en toe een stilte, wijs iets aan of stel een vraag. Bespreek kort de reactie. Geef zelf ook zo nu en dan je reactie op het verhaal of een illustratie ('Wow, zie je hoe groot die beer is?'). Op deze manier leert het kind nieuwe verbanden te leggen.
- Moeilijke woorden schrikken kinderen meestal niet af. Vaak begrijpen ze door het verhaal wel wat de woorden betekenen. Leg een woord soms eenvoudig uit of wijs het aan op een tekening in het boek.
- Voor kinderen is herhaling van onschatbare waarde. Dus aarzel niet om hetzelfde boek vaker voor te lezen. Herhaling is goed voor het geheugen, de woordenschat en om nieuwe informatie een plek te geven.
- Laat jouw plezier in lezen zien! Praat vol enthousiasme over boeken en maak van lezen een waar feest!