Onderwerpen
Werkwijze
De invulling van de kennisbasis is een continu groeiend proces, dat plaatsvindt aan de hand van onderwerpen op het gebied van de pedagogiek van de kinderopvang die door de sector zelf worden gekozen. Voor 2020 zijn dat: ruimte geven voor autonomie, talenten van kinderen ontdekken en ontwikkelen, begeleiden van onderlinge interacties en BSO. Voor 2021 is dat; samenwerking met ouders, risicovol spel en pedagogische kwaliteit in een verticale groep. Per onderwerp brengt een ontwikkelteam relevante wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden in kaart. Het doel is om wetenschappelijke inzichten te vertalen naar de praktijk. Is er in de wetenschappelijke literatuur geen consensus over een onderwerp, dan komt het ontwikkelteam, alles overziend, tot een synthese en indien mogelijk tot overeenstemming. De vertaling van wetenschap naar praktijk kan ook in omgekeerde richting plaatsvinden: als in de praktijk blijkt dat er voor een onderwerp onvoldoende wetenschappelijke inzichten zijn, kan dit een aanzet zijn tot aanvullend/nieuw onderzoek.
Opbouw kennisbasis
De kennisbasis heeft een systematische indeling en bestaat uit een ‘voorkant’ en een ‘achterkant’, oftewel de bibliotheek. De bibliotheek vormt de basis waarop de voorkant is gebaseerd. Zo vind je in de bibliotheek per onderwerp diverse wetenschappelijke publicaties en praktijkvoorbeelden. Samen zijn die publicaties en praktijkvoorbeelden in de ontwikkelteams verwerkt tot een synthese die de voorkant van een onderwerp vormt; de feitelijke kennisbasis. Daarin staan alles overziende conclusies en ook handvatten om de pedagogische praktijk te verbeteren. Met deze informatie kunnen pedagogisch professionals niet alleen hun kennis verbreden en verdiepen, maar ook reflecteren op hun eigen praktijk. Zo geeft de kennisbasis hen handvatten om hun eigen pedagogische praktijk te verbeteren en hun inzicht te verdiepen.
Op deze manier zorgt de kennisbasis van het Expertisecentrum Kinderopvang voor een gemeenschappelijke kennisbasis, waar praktijk en wetenschap gezamenlijk op kunnen voortbouwen.