Non-profitorganisatie Kinderopvang werkt! ondersteunt kinderopvangorganisaties bij het creëren van randvoorwaarden waarin professionals fijn, veilig en goed kunnen werken.
In dit interview met branchespecialist Veronica Jocker wordt duidelijk wat jij daar als werkgever of werknemer precies aan hebt.
‘Het is mijn taak om de verbinding te leggen tussen het werkveld en onze organisatie,’ zegt Veronica van Kinderopvang werkt! ‘Wat leeft er in de branche? Welke zorgen en behoeften zijn er? Daar sluiten wij ons aanbod op aan; informatie, bijeenkomsten, methodes en instrumenten. Daarnaast kunnen organisaties bij mij terecht met specifieke vragen, bijvoorbeeld over werkomstandigheden of verzuim. Ook haal ik ideeën op bij organisaties zelf, om te delen met anderen en zo de branche verder te versterken. Er zijn helaas nog veel kinderopvangorganisaties die niet van ons bestaan afweten, dus dat is eveneens een doel: om aan de branche te vertellen wat wij kunnen bieden.’
Nou, laten we daar meteen mee beginnen. Wat is Kinderopvang werkt! precies?
‘Wij zijn een arbeidsmarktorganisatie voor de kinderopvang. Het is onze ambitie om zowel werkgevers als werknemers te ondersteunen en versterken waar nodig. Zodat zij de ruimte krijgen om hun mooie en belangrijke werk zo goed mogelijk uit te voeren. Belangrijke thema’s zijn bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden, ontwikkeling, werkdruk en werkplezier. En uiteraard besteden we veel aandacht aan grote, complexe dossiers zoals arbeidstekorten. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een campagne voor het werven van zij-instromers, herintreders en studenten. Veel van onze thema’s zijn met elkaar verbonden. Als je plezier hebt in je werk, en je voelt je autonoom als professional, dan heeft dat weer effect op de kwaliteit van de kinderopvang. Ook werk je dan makkelijker samen met collega’s en ben je meer tevreden over je werkgever.’
Is het ook een doel van jullie dat werknemers bij dezelfde organisatie blijven?
‘Nee, dat is te kort door de bocht. Wij willen vooral dat medewerkers zich ontwikkelen. Het is natuurlijk fijn als dat binnen de eigen organisatie mogelijk is, maar het kan ook inhouden dat mensen ervoor kiezen om te vertrekken. Als ze dat maar doen om positieve redenen – omdat het bijvoorbeeld een logische nieuwe stap is in hun loopbaan. Niet omdat ze zich onveilig voelen, te weinig plezier en waardering in hun werk ervaren of omdat ze te veel uren moeten maken; dat willen we juist voorkomen.’
Hoe ziet jullie hulp eruit in de praktijk?
‘Wij hebben een groot aanbod waar organisaties gebruik van kunnen maken. Om het werkplezier te verhogen en de werkdruk te verminderen, is er bijvoorbeeld een heel programma samengesteld. Met allerlei tools en methoden die een manager in zijn of haar team kan toepassen. Binnen het thema gezondheid bieden we de Arbocatalogus aan waarin de belangrijkste risico’s staan en hoe je die kunt beperken. Ongewenst gedrag is een ander cruciaal thema; onder meer de omgang met ouders, die soms mondig, veeleisend of boos zijn. Hoe deal je daarmee als pedagogisch medewerker? Daar bieden we tips voor.’
Waar komt jullie kennis vandaan?
‘Veel kennis hebben we zelf al in huis. Ook doen we veel onderzoek, en we zijn bij studies van andere organisaties betrokken. Daarnaast werken we veel met externe deskundigen. Een specialist op het gebied van werkgeluk, bijvoorbeeld. We huren graag mensen in die gespecialiseerd zijn in specifieke thema’s én die ervaring hebben in de kinderopvang. Zodat ons aanbod goed aansluit op de behoefte.’
Hoe worden jullie gefinancierd? Hebben jullie leden?
‘Wij kunnen ons werk doen dankzij een standaard afdracht van iedere kinderopvangorganisatie in Nederland. Dat is een klein percentage van de loonsom, vastgesteld in de cao. Voor de kleinste organisaties kan dat slechts vijftien euro per jaar zijn, voor grote organisaties is dat logischerwijs een stuk meer.’
Ongeacht of ze van jullie aanbod gebruikmaken?
‘Ja, dat is een van de redenen dat we graag meer bekendheid zouden krijgen. We hebben hartstikke mooie producten, het is doodzonde dat niet iedereen dat weet, dat niet elke organisatie er al gebruik van maakt. Daarom ligt onze focus daar nu op: meer communicatie naar de branche toe, onder meer met online of live bijeenkomsten. Daar is ook echt behoefte aan.’
En de mensen die er wél van op de hoogte zijn, hoe komen die zoal bij jullie terecht?
‘Veel via social media. Of via organisaties zoals Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang, Brancheorganisatie Kinderopvang en de vakbonden CNV en FNV. En we hopen de komende tijd natuurlijk met meer organisaties te gaan samenwerken, zoals bijvoorbeeld het Expertisecentrum Kinderopvang. Bij jullie gaat het om de kwaliteit en inhoud van het werk in de kinderopvang, bij ons juist om de randvoorwaarden om dat mooie en belangrijke werk onder fijne en goede omstandigheden te kunnen doen. Dat sluit goed op elkaar aan. Volgens mij kunnen we elkaar alleen maar versterken.’
Wat is jullie ambitie voor de lange termijn?
‘Nou, de belangrijkste ambitie is natuurlijk dat iedereen in de kinderopvang goed en fijn kan werken en daardoor een hoge kwaliteit kan leveren. Dat blijft een uitdaging. We zijn daar nooit mee klaar. Maar het zou al een stap in de juiste richting zijn als meer organisaties ons weten te vinden, zodat ze niet zelf het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. Er zullen ook op dit moment namelijk professionals, leidinggevenden en pedagogisch coaches zijn die met vragen zitten waar wij het antwoord op hebben; ze moeten alleen even weten dat ze bij mij en Kinderopvang werkt! terecht kunnen.’
Voor wie contact wil opnemen:
Veronica Jocker
vjocker@kinderopvang-werkt.nl
0619675944