Ben je al gratis geregistreerd? Dan kun je direct inloggen.

Inloggen

Je bent er bijna!

Registreer je hier gratis bij het Expertisecentrum Kinderopvang om daarna direct toegang te krijgen tot onze praktische Wegwijzers, gratis webinars en Pedagogisch Kaders.

Gratis registreren

Registreren

Inloggen

Expertisecentrum Kinderopvang homepage
Hoofdmenu
  • Home
  • Pedagogische Kennisbasis
  • Bibliotheek
    • Wetenschappelijke bronnen
    • Praktijkvoorbeelden
    • Tools
    • Wegwijzers
    • Webinar terugkijken
    • Kernwoorden
    • Podcasts
    • Blogs
    • Lees- en luistertips
    • Onderzoeken
    • Publicaties
    • Berichten
    • Pedagogisch kader
    • Kaartenset bestellen
  • Agenda
  • PiB
    • Belanghebbenden
    • Betrokkenen
    • Toekomstmakers
    • Wetenschappers
    • Over het Expertisecentrum
    • Werkwijze
    • Team
    • Investeren in kwaliteit
    • Ook bijdragen?
    • Oprichting
    • Georganiseerde evenementen
    • Privacyverklaring
    • Contact
  • Contact

Blogs

De Blogs geven een kijkje in de keuken van het Expertisecentrum. Wat gebeurt er bij de Ontwikkelteams?
Hoe gebruiken deelnemers aan de Ontwikkelteams en de Kenniskringen de ervaringen en kennis die zij
opdoen in hun eigen organisatie?

021 | De pedagogische kwaliteit van kinderopvang

Het Expertisecentrum ondersteunt organisaties bij het zelf beoordelen van hun pedagogische kwaliteit. Onderzoeker Erik Jan bespreekt de meest interessante bevindingen.

Lees meer

020 | Pesten: wat je er als pm’er tegen kunt doen

De kinderopvang moet een veilige haven zijn voor elk kind. Pestgedrag moet worden voorkomen. Hoe doe je dat, als pedagogisch professional? Tips van Mirelle Valentijn van Kenniscentrum Omgaan met Pesten.

Lees meer

019 | Jonge kind-specialist: brug tussen medewerker en coach

Bij kinderopvang Ska hebben ze de jonge kind-specialist. Deze vormt een brug tussen de pedagogisch medewerker en de pedagogisch coach, waardoor beiden hun werk veel makkelijker en effectiever kunnen uitoefenen.

Lees meer

018 | Onze toegevoegd waarde voor directeuren en bestuurders

Heeft het zin om mijn organisatie aan te melden bij het Expertisecentrum? Johan Vriesema – zelf directeur/bestuurder – vertelt wat zíjn beweegredenen waren om zich bij ons aan te sluiten.

Lees meer

017 | Met deze grafiek zie je de groei van professionals

Pedagogisch coach Hon Kwan is razend enthousiast over de grafiek waarmee ze pedagogisch professionals begeleidt. En als je naar haar luistert, begrijp je al snel waarom.

Lees meer

016 | Ouders enthousiasmeren over kinderopvang

Yvette Vervoort, directeur Expertisecentrum, reageert op het videocollege van Katrien Helmerhorst met antwoorden op veel vragen van ouders.

Lees meer

015 | Diversiteit en inclusie op de kinderopvang: hoe werkt dat

Dorine Raats, pedagoog  bij Humankind legt uit hoe diversiteit en inclusie bij hen werkt. 'Wij noemen de kinderopvang een 'minimaatschappij''.

Lees meer

014 | Meedoen aan practicum: ‘We zitten nu vol met inspiratie’

Tijdens een pedagogisch practicum kunnen mensen uit het vak nieuwe inzichten opdoen over een specifiek thema. Twee ervaringsdeskundigen vertellen waarom zij hier enthousiast over zijn.

Lees meer

013 | Het perspectief van de GGD op risicovol spel? Ja graag!

‘De meest gestelde vraag is waarschijnlijk ‘Mag dat?’. Wietske van Gurp is toezichthouder kinderopvang bij de GGD Amsterdam en vertelt meer. 

Lees meer

012 | Het belang van interacties tussen jonge kinderen

Een professional krijgt vaak de leiding over het gesprek tussen kinderen. Soms is dat nodig, maar vaak juist niet. Lees meer over hoe professionals de juiste balans kunnen vinden. 

Lees meer

011 | Kinderopvang maakt het verschil voor het jonge kind

Bij veel mensen leeft het idee dat kinderopvang handig is voor de ouders. Er is niet bekend wat de waarde is voor de ontwikkeling van kinderen. Dat beeld moet worden gecorrigeerd. 

Lees meer

010 | Hersenontwikkeling van jonge kinderen stimuleren

De Brain Awareness Week is een week waarin het belang van onderzoek naar de werking van onze hersenen wordt benadrukt. Kom hierover meer te weten in de blog. 

Lees meer

009 | PiB promotieonderzoek Simon Hay

Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische kwaliteit in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. PiB-ontwikkelaar Simon Hay doet promotieonderzoek naar PiB. Waar is hij momenteel mee bezig? 

Lees meer

008 | Risicovol spel: hutten bouwen!

Liesbeth Zijderveld, pedagogisch medewerker, CKO Kleurrijk. In de zomervakantie hebben wij met de BSO hutten gebouwd. Kinderen mochten zelf aan de slag met hamers, spijkers en een zaag. Uitdagend spelen is belangrijk voor een kind!

Lees meer

007 | 3 wespensteken en 24 pleisters

In de kinderopvang heerst strenge regeldruk rondom veiligheid, waardoor PM'ers zich angstig voelen en kinderen vaak worden belemmerd in hun...

Lees meer

006 | Autonomie vanuit de ontwikkelingspsychologie 

Autonomie is in de ontwikkelingspsychologie zelden als afzonderlijk onderwerp onderzocht. Hoewel onduidelijk is hoe autonomie vanaf de...

Lees meer

005 | Zelluf doen! Kinderopvang door de bril van oma

Margreet is trotse oma van twee kleindochters (2,5 jaar en 9 maanden). Hun papa en mama werken, dus gaan ze drie dagen naar de kinderopvang. Nee, opa en oma passen geen vaste dag op. Wij vallen alleen in bij calamiteiten.

Lees meer

004 | Steuntje in de rug

Een BSO-locatie krijgt binnenkort een nieuw onderkomen. Er komen mooie multifunctionele ruimtes die zowel onder school- als BSO-tijd gebruikt kunnen worden. Er zijn straks meer ruimtes dan PM’ers. Wat een luxe! Maar ook; hoe gaan we dat doen?

Lees meer

003 | Meerwaarde van buitenschoolse opvang

Judith Lechner, directeur Huis de B, Groningen In het ontwikkelteam ‘Wat doen we met de bso’ kijken we naar profielen van bso’s. Wat betekenen we in het leven van het opgroeiende kind? Wat kan een kind op de bso wat het elders niet kan? Waarin onderscheiden wij ons?

Lees meer

002 | Pedagogisch coach: een verrijking voor de kinderopvang

Sinds 1 januari 2019 is het verplicht om binnen je organisatie een pedagogisch coach aan te stellen. De pedagogisch coach speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Waarom? Dat lees je in dit blog, met twee verhalen die rechtstreeks uit de praktijk komen.

Lees meer

001 | Positieve reactie

Clarine de Leve, E-school Onlangs ontvingen we een positieve reactie op een van onze berichten. Complimenten ‘Vandaag ontving ik een inspirerend nieuwsbericht van jullie, met Jaaroverzicht 2020. Ik heb ook even jullie website bekeken. Wat zijn jullie goed bezig! Het stoffige imago van de pedagogiek in de kinderopvang lijkt eraf gepoetst. Complimenten voor wat jullie al in een korte tijd samen met de rest van het team tot stand hebben gebracht.’

Lees meer

007 | Perspectief op het kind

Simone den Hollander: Beleidsadviseur GO! Kinderopvang Tijdens het ontwikkelteam autonomie kwam het inzicht naar voren dat je vanuit verschillende perspectieven naar een kind kan kijken: als een kwetsbaar individu of als een individu met veerkracht. Het bepaalt de ruimte die je als pedagogisch medewerker geeft aan een kind. 

Lees meer

006 | Even stilstaan

Linda Gul: pedagogisch en didactisch adviseur, Kinderopvang Mundo Rennen, handelen, bijstellen, doorgaan en weer verder naar het volgende. Zo ervaar ik de kinderopvang toch wel vaak. Een heel dynamisch werkveld waarin we met veel verschillende ontwikkelingen, belangen en omstandigheden te maken hebben. Ook een prachtig werkveld, waarin we het verschil maken voor kinderen en ouders. En het afgelopen half jaar geldt dit alles, door het coronavirus, misschien nog wel meer dan...

Lees meer

005 | Pedagogische kwaliteit in de praktijk

Mara van Eekeren: Directeur kinderopvangorganisatie Klein & Co Expertisecentrum Kinderopvang van, voor en mét de sector. Hoe kort ze nog maar bestaan, Klein & Co plukt er direct de vruchten van. Want met behulp van de publicaties van het Expertisecentrum is Klein & Co gestart met een grondige evaluatie van het huidige pedagogisch beleid. Tevens geniet ik zelf van verbreding en verdieping door mijn deelname aan het ontwikkelteam ‘Onderlinge...

Lees meer

Pagina 4 van 5

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

expertisecentrum kinderopvang beeldmerk

Over ons

  • Over het Expertisecentrum
  • Werkwijze
  • Team
  • Investeren in kwaliteit
  • Ook bijdragen?
  • Oprichting
  • Georganiseerde evenementen
  • Privacyverklaring
  • Contact

Snel naar:

Pedagogische Kennisbasis

Bibliotheek:
Wetenschappelijke bronnen
Praktijkvoorbeelden
Kernwoorden
Tools
Berichten
Podcast
Registreren

Contact

Stichting Expertisecentrum
Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang

Postadres
Blikveld 60
3147 PD Maassluis

Bezoekadres
In overleg

KvK-nummer
30247149

06 - 248 121 25
Mail ons

Volg ons op

Copyright © 2025 Expertisecentrum Kinderopvang. Alle rechten voorbehouden.

Disclaimer