Onderzoeken

Op deze pagina staat een overzicht van wetenschappelijk in Nederland uitgevoerd onderzoek naar 'pedagogische kwaliteit' vanaf 2000 en van nieuw naar oud.

Een veilige basis: Een effectstudie naar VIPP-Babyopvang

Doel:
Omdat de start in de kinderopvang voor zowel baby’s als ouders stressvol kan zijn, wordt in deze interventie-studie onderzocht of de overgang van thuis naar kinderopvang soepeler kan verlopen. Voor dit doel wordt in het verlengde van de bewezen effectieve ‘Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting’ (VIPP) een module babyopvang ontwikkeld. Deze module is gericht op het bevorderen van sensitief opvoeden van pedagogisch medewerkers en het verhogen van het welbevinden en het reduceren van stress van baby’s. De module wordt getoetst in een gerandomiseerde onderzoeksopzet met controlegroep. In de steekproef, die bestaat uit 100 baby’s (3 tot 6 maanden), worden zowel pedagogisch medewerkers als ouders betrokken.
Organisatie: Universiteit Leiden
Looptijd: 2018-2022
Financier: ZonMw, programma Kwaliteit Kinderopvang