Danielle van Gils won het Kennisspel van november 2024, waarbij deelnemers per mail leuke en leerzame vragen ontvangen over de kinderopvang. Als je naar haar luistert, begrijp je waaróm ze heeft gewonnen. Ze is enorm leergierig.
Danielle is pedagogisch professional op een VVE-groep bij Kober kinderopvang in Breda. Voorheen werkte ze bij een kinderopvangorganisatie in Haarlem. Ze is inmiddels al vijfentwintig jaar in de sector actief.
Hoe heb je het Expertisecentrum leren kennen?
Danielle: ‘O, ik ken het al jaren. Ik denk dat ik het ooit op sociale media voorbij heb zien komen. Kober is ook een investeerder. Ik maak weleens gebruik van jullie tools.’
Had je ook al eerder meegedaan aan het Kennisspel?
‘Ja, ik doe al een aantal jaar mee. Vier keer in totaal, volgens mij. Ik vind het echt heel leuk. Ik vind het zo fijn dat het over meer vormen van kinderopvang gaat dan alleen de peuteropvang, waar ik zelf dus veel ervaring mee heb. Het gaat ook over baby’s, of over de BSO, of over de kinderopvang als geheel. Het is veelzijdig, het zet je echt aan het denken. In de dagelijkse praktijk gaan de dingen natuurlijk gewoon zoals ze gaan. Maar door zo’n vraag bij het Kennisspel word je aangespoord om je af te vragen: wat doe ik precies, in deze situatie? En waarom doe ik het eigenlijk op deze manier? Ook vind ik het erg leuk om er met mijn collega’s over door te praten.’
Doen die ook mee?
‘Niet allemaal. Maar ik probeer ze weleens over te halen. Ik noem sowieso altijd op wat ik geleerd heb. Vandaag ging het hierover – hoe sta jij daar eigenlijk in? Dat idee. Het biedt inspiratie om met elkaar de verdieping op te zoeken. En ik deel het trouwens ook om het Expertisecentrum wat meer bekendheid te geven. Sommige collega’s weten niet eens van jullie bestaan. Dat vind ik echt heel jammer. Je kunt hier zoveel kennis opdoen. Dus dat maak ik graag aan mensen duidelijk. Weet je wat ik trouwens ook vaak doe, bij dat spel?’
Vertel.
‘De andere antwoorden bekijken. Bij elke vraag zitten meerdere antwoordmogelijkheden, en bij elk antwoord hoort een toelichting. Ik geef eerst zelf gewoon antwoord en zie dan of ik goed zit. Maar daarna kijk ik ook even bij de andere opties. Waarom die juist wel of niet goed zijn. Dat heeft voor mij echt een meerwaarde. Ik vind het heel goed dat jullie dit doen.’
Welke onderwerpen zijn je bijgebleven?
‘Specifieke antwoorden weet ik niet echt meer. Maar er werden bijvoorbeeld vragen gesteld over buitenspelen en risicovol spel, bij de begeleiding van BSO-kinderen. Bijvoorbeeld een situatie dat iemand gepest werd. Daar heb ik veel van geleerd. Maar eigenlijk vind ik alles wel interessant. Of nou ja: hoe een maaltijd bij de BSO wordt geregeld, dat dan weer niet. Maar alles wat over de begeleiding van kinderen gaat, daar ben ik nieuwsgierig naar. Want ik trek er eigen lessen uit. Daar moet je misschien enige ervaring voor hebben, maar zo werkt het bij mij in elk geval. Als ik weet: zo gaat het op de BSO, dan kan ik dat meestal wel vertalen naar de peuters.’
Zou je de gemiddelde pedagogisch professional aanraden om mee te doen aan het Kennisspel?
‘Zeker. Vanwege die verdieping. En ik denk dus dat het heel belangrijk is om niet alleen maar antwoord te geven en te kijken: heb ik het goed of niet. Nee, richt je juist ook op die toelichting. Zodat je weet waaróm iets wel of niet werkt. Dat zet je aan het denken over je werk, waardoor je uiteindelijk beter gaat functioneren. Ook als team zou ik er aandacht aan besteden. Het is echt leuk om dit soort dingen met je collega’s te bespreken. Zodat je merkt dat je als team ontwikkelt. En zo leer je weer hoe anderen erin staan, waardoor je de samenwerking kunt verbeteren.’
Je mocht je prijs zelf uitkiezen. Wat is het geworden?
‘Ik mocht een boek en een activiteit kiezen. Een activiteit is er nog niet van gekomen. Als boek koos ik ‘Begrijpen met je handen’ van Annet Weterings en Sabine Plamper. Over creativiteit. Creatief met de kinderen bezig zijn. Omdat ik dat zelf ook heel belangrijk vind. Ik heb het idee dat er heel veel aandacht gaat naar het verstandelijke bij een kind en wat minder naar het sociaal-emotionele. Terwijl dat sociaal-emotionele juist essentieel is, zeker bij ons op de VVE-groep. Door dat boek besef je weer hoe goed het kan zijn voor kinderen om iets creatiefs te vinden waar ze zich fijn bij voelen. Daar kunnen ze de rest van hun leven profijt van hebben.’
In maart is de volgende editie van het Kennisspel. Doe je dan ook weer mee?
‘Ja, zeker!’