Congres 2024 'Wetenschap ontmoet praktijk'

Congres 2024 'Wetenschap ontmoet praktijk'


Op donderdag 26 september
vindt ons jaarlijkse congres  'Wetenschap ontmoet praktijk' weer plaats, onder de leiding van dagvoorzitter Yvette Vervoort, directeur van het Expertisecentrum Kinderopvang. Laat je inspireren door 8 wetenschappers op één dag. Het belooft een inspirerende dag vol wetenschappelijke inzichten en kennisuitwisseling te worden. Er zijn twee plenaire sprekers en verschillende deelsessies over uiteenlopende onderwerpen. Bestel nu je ticket onderaan deze pagina! 



Praktische informatie:

Je kunt tickets voor het congres onderaan deze pagina bestellen
Tijd:
het congres vindt plaats op donderdag 26 september van 10:00 tot 16:00 uur
Locatie: de woonindustrie in Nieuwegein, adres: Symfonielaan 1, 3438 EW Nieuwegein
Kosten: € 320,- inclusief btw & inclusief lunch


Korting: Deelnemers van organisaties die zijn aangesloten bij het Expertisecentrum Kinderopvang krijgen 30% korting. Vraag de kortingscode aan jouw leidinggevende 

Kijk hier of jouw organisatie al mee-investeert in pedagogische kwaliteit en dus een kortingscode heeft.  Lees hier meer over hoe je de code toevoegd aan jouw account. 

LET OP: de korting kan alleen bij de inschrijving en niet achteraf verrekend worden!

Route:
Met de auto
De Woonindustrie in Nieuwegein ligt centraal in Nederland in de driehoek van de A2, A12 en A27. Hierdoor zijn wij perfect met de auto te bereiken. Voor de deur bevinden zich 1.250 gratis openbare parkeerplaatsen. Plan je route via Google Maps.

Met het openbaar vervoer
Met het openbaar vervoer is De Woonindustrie gemakkelijk te bereiken. Vanuit Utrecht Centraal ben je met tram 20 en 21 binnen 15 minuten bij De Woonindustrie. Wanneer je bij halte Nieuwegein Zuilenstein uitstapt is De Woonindustrie duidelijk zichtbaar en op slechts twee minuten loopafstand. Plan je route via 9292.

  

Programma
Programma 2024

 
congres deelsessies 2024 vierkant

 
Sprekers

Prof. dr. Ruben Fukkink

Over kinderopvang en onderwijs in een ‘split system’

Hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink neemt je mee op een ‘schoolreis’ door Europa: hoe ziet de overgang van kinderopvang naar de basisschool er in verschillende landen uit? En wat kunnen wij in Nederland hiervan leren?

De overgang van kinderopvang naar groep 1 van de basisschool is niet vanzelfsprekend in Nederland. Er is een grote afstand tussen kinderopvang en onderwijs. Samen met anderen landen zoals Polen, Roemenië, Tsjechië) kennen wij een zogenaamd ‘split system’ met weinig beleidsmatige aansluiting. Terwijl in andere landen zoals Finland en Litouwen) juist veel aansluiting is. Wat zijn de verschillen en hoe werken deze door op de pedagogische praktijk?

Aan de hand van recent wetenschappelijk en toegepast onderzoek verkennen we de kinderopvangstelsels en de pedagogische praktijk van de landen om ons heen zoals België, Duitsland en Scandinavië. Wat betekent de integratie – of juist het gebrek hieraan – voor de samenwerkingspraktijk van kinderopvang en onderwijs? 

Na deze korte ‘schoolreis’ door Europa komen we weer thuis en verkennen we wat – binnen de Nederlandse context – voorspellers zijn van een goede overgang van peuter naar kleuter.

helma koomen rond

Prof. dr. Helma M.Y. Koomen

Goede persoonlijke relaties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen? Werk aan de winkel voor de hele organisatie!

Een goede affectieve relatie tussen kind en pedagogisch medewerker is in veel opzichten van belang voor de ontwikkeling van kinderen, maar daarnaast ook voor het welbevinden van de pedagogisch medewerker zelf.

Op basis van de gehechtheidstheorie wordt ingegaan op de essentiële rol die de pedagogisch medewerker op de groep vervult als veilige haven en veilige basis voor individuele kinderen. Deze een-op-eenrelaties bevinden zich niet in een vacuüm. Zo hebben de relaties van een pedagogisch medewerker met individuele kinderen ook invloed op de groepsdynamiek en relaties tussen kinderen in een groep.

Daarnaast wordt de kwaliteit van pedagogisch medewerker-kindrelaties op zijn beurt beïnvloed door andere relaties binnen de werksetting van de kinderopvang: Hoe goed wordt er in de organisatie bijvoorbeeld zorggedragen voor pedagogisch medewerkers? En zijn een-op-eenrelaties bespreekbaar met collega’s en pedagogen? In deze plenaire sessie wordt aandacht besteed aan de rol van verschillende betrokkenen binnen de organisatie.

 

 

Overzicht van de deelsessies

Elke deelsessie duurt 1,5 uur en bestaat uit een introductie van de wetenschappelijke inzichten door de wetenschapper van het betreffende ontwikkelteam en een uitwerking daarvan in de praktijk door een deelnemer van datzelfde ontwikkelteam. Elke deelsessie heeft een moderator als gespreksleider. Van elke deelsessie wordt een beeldverslag gemaakt. Na het congres krijgen alle deelnemers een pdf waarin alle beeldverslagen zijn gebundeld.

1. De baby kan meer dan je denkt: het exploreren van baby’s

Ontwerp zonder titel

Baby’s kunnen veel meer dan wij vaak denken. Deze deelsessie gaat over het exploreren van baby’s. Wat is exploratie eigenlijk? Wat is ervoor nodig en welke rol heb je daar als pedagogisch professional bij? Dit en meer ontdek je tijdens deze deelsessie.

Duidelijk wordt dat het belangrijk is om heel goed te kijken naar wat het kind bezighoudt en hoe je daarbij kunt aansluiten. Ora Oudgenoeg van de Universiteit Utrecht neemt je tijdens deze deelsessie mee in de wetenschappelijke inzichten. Jeanine Mulder van Kinderopvang Zenderen vertelt over het perspectief vanuit de praktijk. Tijdens deze deelsessie krijg je concrete tips die je in jouw eigen praktijk kunt gebruiken.

Ora Oudgenoeg, Universiteit Utrecht

Jeanine Mulder, kinderopvang Zenderen, kinderopvang gebaseerd op Pikler

2. De buitenruimte: een oase aan mogelijkheden?

kennisbasis buitenruimte 600px

Hoe maak je van buitenspelen een succes? En waarom is de buitenruimte hét visitekaartje van je locatie? In deze deelsessie vertelt Mirka Janssen, lector Bewegen in en om School (BioS) je hier alles over.

Zo is bijvoorbeeld een goede mix nodig tussen een goed ingerichte buitenruimte, activiteiten en stimulans door de professional. Bovendien laat de buitenruimte van de locatie de (pedagogische) visie zien. Kortom: genoeg redenen om meer te willen weten over het waarom, hoe en wat van buitenruimten.

Mirka Janssen, Hogeschool van Amsterdam

Carolien Libert, Les Petits

3. Spelbegeleiding: de 3V's

kennisbasis spel en spelbegeleiding 600px

Kinderen en spelen horen bij elkaar. Als professional heb jij een belangrijke rol in het spel van kinderen. Het spel ontwikkelt zich namelijk beter wanneer professionals het spel observeren, regelmatig actief begeleiden én wanneer ze meespelen op basis van de 3 V’s: Verkennen, Verbinden en Verrijken. Tijdens deze deelsessie krijg je inzicht in jouw rol in de ontwikkeling van spel en tips die je direct in de praktijk kunt toepassen

Annerieke Boland, Ipabo  

Maika de Haan, Kibeo  

 

4. Natuurlijke Ontdekkingen: Het Belang van Buiten Spelen voor Kinderen

onderwerp autonomie kind banner

Ben je klaar om de kracht van buitenspelen te ontdekken en te benutten in jouw kinderopvang? Deze deelsessie laat zien dat buitenspelen niet alleen leuk is, maar ook van onschatbare waarde is voor de fysieke, mentale, en sociale ontwikkeling van kinderen. Buitenspelen in een natuur-rijke omgeving wordt belicht vanuit twee kanten: wat is er bekend vanuit onderzoek en hoe zet je deze kennis in de praktijk in?

Wat kun je verwachten tijdens deze deelsessie?

Inzicht: Leer over de wetenschappelijk bewezen voordelen van buitenspelen voor de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen.

Praktijk: Ontdek effectieve manieren om buitenspelen te integreren in het dagelijkse programma van jouw kinderopvang.

Uitwisseling: Maak verbinding met anderen en deel ervaringen en best practices met elkaar.

Doe mee en ontdek hoe je kinderen de vrijheid kunt geven om buiten te spelen en ze de wonderen van de wereld om hun heen te laten ervaren.

Marian Joven, Hogeschool Leiden

Marielle Hettinga, Eigen & Wijzer en beschermvrouwe van Groen Cement.

5. Spannend én leuk: meer mogelijkheden voor risicovol spel

onderwerp risicovol spel banner

Kinderen ontdekken graag de wereld om zich heen. Ze zoeken uitdagingen, onzekerheid en onvoorspelbaarheid op. Kortom: het aangaan van risico's bij het spelen is voor bijna ieder kind vanzelfsprekend. Dit noemen we ook wel ‘risicovol spelen'. In deze deelsessie ontdek je alles over de mogelijkheden en voordelen van risicovol spel.

Risicovol spelen versterkt kinderen op meerdere vlakken. Het helpt ze bij het ontwikkelen van veerkracht, weerbaarheid, risico-competentie, zelfvertrouwen, betrokkenheid, creativiteit, zelfkennis, autonomie en zelfstandigheid. Het faciliteren en ondersteunen van risicovol spelen is dan ook een van de opvoedingsopgaves voor de pedagogisch professional. Het past bovendien binnen de huidige wet- en regelgeving en de vaardigheden van pedagogisch professionals.

Martin van Rooijen, Universiteit voor Humanistiek

Dagmar Kuus, speeltuinmaker 

6. Kinderparticipatie


Kennisbasis Groepsdynamica 600px

Échte kinderparticipatie is een feestje. Een feestje voor alle betrokkenen. Daarvoor zijn een open en onderzoekende houding en de wil om van kinderen te leren noodzakelijk. Zoek je naar vernieuwende en creatieve ideeën en oplossingen? Wil je écht weten wat er bij kinderen speelt en wat hun behoeften zijn?

Christel Eijkholt, the Oaktree

Anne van Driel, Groot Rotterdam

 

 

7. De doorgaande lijn: zoveel meer dan gezamenlijke thema's en een overdracht

kennisbasis omgeving materialen 600x

De overgang van kinderopvang naar de basisschool is voor kinderen (en hun ouders) een spannend moment. Een goede start op school draagt bij aan een positief gevoel van eigenwaarde én positieve gevoelens over school. Een belangrijke reden dus om de overgang naar school goed te laten verlopen. De term ‘doorgaande lijn’ wordt hierbij vaak gebruikt. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee?

Gaat het alleen over thema’s bij peuters en kleuters en gezamenlijke activiteiten? Of is het meer dan een warme overdracht over de ontwikkeling van het kind?

Tijdens deze deelsessie vertelt onderzoeker Cathy van Tuijl over wat we bedoelen met de doorgaande lijn. Beleidsmedewerker Sonja Vetter presenteert het reflectief practicum als middel om met elkaar zicht en grip te krijgen op de doorgaande lijn.   

Cathy van Tuijl, Saxion hogeschool 

Sonja Vetter, Peuteropvang Heerlen 

8. Mini Coachkamer


onderwerp talenten ontwikkelen banner

Hoe zorg je als pedagogisch coach voor het verbeteren van de pedagogische kwaliteit? En hoe neem je andere pedagogisch professionals mee?  

In deze mini CoachKamer krijg je hiervoor handvatten vanuit een theoretisch kader. We gaan van een vliegende start naar het vergroten van de kans op succes van jouw coachingstraject en eindigen met het borgen van de resultaten van de coaching. 

Carlinda Fuselier, Hogeschool Saxion

9. Veilig en gezond slapen


mediawijsheid

We weten allemaal hoe belangrijk een gezonde en veilige omgeving is voor opgroeiende kinderen. Voor de jongste kinderen in de kinderopvang is slapen daar een onderdeel van. In deze deelsessie nemen Monique L'Hoir en Floortje Kanits je mee in het belang van veilig en gezond slapen in de kinderopvang. Voldoende slaap is essentieel voor een gezonde ontwikkeling en noodzakelijk voor een goede fysieke en mentale gezondheid. Daarom is het van belang om aandacht te besteden aan goed slapen bij baby’s en jonge kinderen. Daarnaast is het belangrijk dat baby’s en kinderen veilig slapen in de kinderopvang. Hoewel het tegenwoordig weinig voorkomt, blijkt uit onderzoek dat een baby een iets hogere kans heeft om onverwacht te overlijden (wiegendood) in de kinderopvang dan thuis. Deze deelsessie is een must voor iedereen die zijn kennis over veilig en gezond slapen wil opfrissen of verdiepen.

Floortje Kanits, Wageningen Universiteit
Monique L'Hoir, Wageningen Universiteit

 

 

10. Mediawijsheid

mediawijsheid

Media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden we omringd door schermen, luidsprekers en andere apparaten die onze aandacht vragen. Dat is niet zonder effecten. Media kunnen prikkelen, in beweging brengen, je aan het denken zetten, je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning. Maar ze zijn ook een bron van onrust, kunnen verslavend werken en op termijn zelfs psychische klachten veroorzaken.

Wat betekent dit voor de kinderopvang? Hoe gaan we daar mee om?

Denise Bontje, Mediasmarties 

 
 

Inspiratieplein

Het Inspiratieplein is een speciale plek op het congres waar je nieuwe ideeën kunt opdoen voor jouw organisatie. Dit plein richt zich op onderwerpen die niet in de deelsessies aan bod komen, maar die wel van groot belang zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Bezoek op het Inspiratieplein de volgende organisaties: 

  • PPINK
    De eerste en enige beroepsvereniging voor pedagogisch professionals in kinderopvang. PPINK wil de beroeps inhoudelijke positie van pedagogisch mede werkers in de kinderopvang versterken en het aanzien en de waardering voor het vak vergroten.

  • Groen Cement 
    Stichting Groen Cement helpt de kinderopvang "vergroenen". Wij willen bijdragen aan het grootbrengen van een generatie kinderen die de kans krijgt liefde voor de natuur te ontwikkelen. Dat doen we door inspiratie, het kwaliteitsmerk, colleges en metselaarsdagen. Elk kind elke dag naar buiten!

  • CCI 
    CCI werkt aan de internationale uitwisseling van kennis en ervaring omtrent kinderopvang/educatieve voorzieningen voor jonge kinderen.

  • PiB
    PiB is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk online zelfevaluatie-instrument, dat de mogelijkheid biedt  om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep. 

  • VeiligheidNL
    Gemiddeld belanden dagelijks 270 kinderen van 0 t/m 11 jaar op de SEH. De helft hiervan heeft ernstig letsel. Het programma Kinderveiligheid bij VeiligheidNL heeft de ambitie om ernstig letsel bij kinderen te voorkomen door ze te beschermen waar nodig én te versterken waar mogelijk. Niet alleen thuis, maar ook in de kinderopvang. Want als professional in de kinderopvang lever je een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen.

  • Gamewijzer
    Het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM), de organisatie achter Kijkwijzer lanceerde onlangs de Gamewijzer. Een praktische, online gids met informatie en tips over het omgaan met games en gamende kinderen. De Gamewijzer speelt in op de behoefte van ouders en opvoeders aan voorlichting over games. Ze vinden er alle relevante informatie over games op één plek zodat ze weten wat er speelt.

 


Beeldverslagen voorgaande edities


Voor een terugblik op de succesvolle congressen van 2022 en 2023 kun je hier de beeldverslagen inzien:
Beeldverslag 2023

Beeldverslag 2022


We kijken ernaar uit u te mogen verwelkomen op het Congres 2024 van het Expertisecentrum Kinderopvang! 

Activiteiten-informatie

Startdatum 26-09-2024 10:00
Einddatum 26-09-2024 16:00
Sluitingsdatum 24-09-2024
Prijs per persoon € 320,00
Location De Woonindustrie

Inschrijven is helaas niet meer mogelijk.