Rachèl Meijer is docent Ad PEP en is enthousiast over het aanbod van het Expertisecentrum Kinderopvang, en vertelt hoe ze haar studenten hierin meeneemt.
Rachèl Meijer is docent Ad PEP, een hbo-opleiding met veel aandacht voor de pedagogische praktijk. ‘Ad PEP staat voor Associate degree Pedagogisch Educatief Professional,’ zegt Rachèl Meijer. Rachèl geeft les bij deze studie, aan Hogeschool Inholland in Den Haag. ‘Internationaal bestaat het Ad-niveau al heel lang, maar in Nederland pas sindskort. De opleiding duurt twee jaar, en we hebben net de eerste afgestudeerden gehad.’
Wat leer je tijdens de opleiding?
‘Het eerste jaar draait om de algemene ontwikkeling van kinderen van nul tot twaalf jaar. Je leert hoe die ontwikkeling eruitziet, wat kinderen daarbij nodig hebben en welke invloed je daar als volwassene op kunt uitoefenen. In het tweede jaar kies je een profiel: pedagogisch of educatief. Als je voor een pedagogisch profiel kiest, leer je over doorgaande ontwikkellijnen bij kinderen, en het creëren en versterken van een rijke speelleeromgeving.’
Wat maakt Ad PEP uniek?
‘De combinatie van opleiding en praktijk. Je gaat slechts één dag per week naar school, waarbij je opdrachten krijgt die je in de rest van de week – gewoon op je werk – in praktijk brengt. Daardoor ben je jezelf constant aan het verbeteren. En al na twee jaar krijg je een associate degree. Dat is een volwaardig, internationaal erkend diploma. In de kinderopvang geeft dit pedagogisch medewerkers de mogelijkheid om door te groeien, zonder dat ze te hoeven stoppen met hun werk.’
Wat voor les geef jij als docent?
‘Het eerste semester geef ik het vak kinderspel. Ik leer mijn studenten hoe belangrijk spel is voor kinderen, hoe dit samenhangt met hun ontwikkeling en wat de professional hierin kan betekenen. De student verdiept zich in het spelgedrag van een kind op zijn of haar werkplek en bedenkt een speelactiviteit die goed bij het kind aansluit om de spelontwikkeling te stimuleren. Dit gebeurt op basis van observaties en literatuur.’
En in het tweede semester?
‘Dan geef ik het vak omgaan met de groep. De student leert het pedagogisch klimaat en de sociale vaardigheden van het kind analyseren en versterken. Wederom op basis van zowel literatuur als concrete gegevens. Hier hoort een plan bij om doelen te stellen, en doelen te bereiken, en de student werkt hiervoor samen met collega’s. Daarnaast geef ik – in het tweede jaar – het vak gezonde leefstijl. Dan kijken we naar het beleid van de organisatie. En ik geef nog educatieve vakken, want ik kom zelf uit het onderwijs.’
Heb je als docent iets aan het Expertisecentrum?
‘Zeker, ik vind het Expertisecentrum heel handig. Er staat ontzettend veel informatie op de site over de ontwikkeling van kinderen. Voor elk vak kan ik wel iets vinden. Dat is heel mooi. Het gaat me met name om de literatuur. Bij Ad PEP leren studenten na te denken over hun handelen. Waarom doe je de dingen zoals je die doet? Hoe kun je dit versterken? Zo help ik ze kennis opbouwen, en in het tweede jaar leer ik ze die kennis ook over te dragen aan hun collega’s.’
Welke thema’s die je bij ons kunt vinden, heb je zoal gebruikt?
‘De autonomie van het kind, omgaan met de groep, kinderspel, een rijke leeromgeving – echt van alles. Het is onafhankelijk, dat bevalt me. Niet: dit vinden wij, maar: dit zegt de literatuur. En het is echt voor de medewerkers bedoeld, voor pedagogisch professionals en coaches. Andere platforms zijn er meer voor leidinggevenden. Mijn studenten zijn er ook heel blij mee. Ik stuur ze regelmatig specifieke artikelen toe, en dan vragen ze vaak om meer. De informatie is zo waardevol, eigenlijk zou elke student van het Expertisecentrum gebruik moeten maken.’