WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2025
Kern
Deze studie onderzocht of samen zorgen (cocaring) door opvoeder en pedagogisch professional samenhangt met de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en de kwaliteit van de opvoeder-kindrelatie. De kwaliteit van samen zorgen werd uitgedrukt in vier dimensies: onderlinge ondersteuning, goedkeuring en overeenstemming over de zorg aan de positieve kant, en ondermijning aan de negatieve kant. Aan het onderzoek deden 90 gezinnen mee, met kinderen van12 tot 36 maanden oud die fulltime naar een kinderdagopvang gingen. Gegevens werden verzameld via vragenlijsten ingevuld door opvoeders. Als samen zorgen volgens de opvoeder goed verliep, bijvoorbeeld door goede onderlinge steun en weinig ondermijning, hadden kinderen betere sociale vaardigheden, minder gedragsproblemen en was er minder sprake van ontregeling bij de kinderen. Ook de opvoeder-kindrelatie was van hogere kwaliteit als samen zorgen volgens de opvoeder beter verliep. Dit onderzoek onderstreept het belang van sterk samenwerkende opvoeders en pedagogisch professionals, bijvoorbeeld tijdens de overdracht, voor een gezonde kindontwikkeling.