WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2012
Kern
Dit onderzoek beschrijft de kwaliteit van de interactie tussen opvoeders en pedagogisch professionals tijdens het wegbrengmoment in de kinderdagopvang en onderzoekt de relatie met structurele en proceskenmerken van de instelling, zoals opleidingsniveau van het personeel, de ratio pedagogisch professionals en kinderen, en emotionele ondersteuning op de groep. Meer dan 1000 opvoeders werden geobserveerd. Opvoeders waren gemiddeld een minuut op de groep bij het wegbrengen en communicatie met pedagogisch professionals was beperkt. In 15% van de gevallen gaf of vroeg de pedagogisch professional (naar) informatie gerelateerd aan het kind. Er waren weinig verbanden tussen de structurele en proceskwaliteit van de kinderdagopvang en de kwaliteit van de overdrachten. De onderzoekers benadrukken dat bewustzijn een belangrijke factor is om de kwaliteit en de frequentie van een betekenisvolle overdracht te verbeteren. Instellingen zouden de randvoorwaarden moeten scheppen om een betekenisvolle overdracht mogelijk te maken (bv. voldoende staf) en pedagogisch professionals moeten coachen hierin.