WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2019
Kern
Mind-mindedness gaat over of de pedagogisch professional het kind kan zien en behandelen als een onafhankelijk persoon met eigen gedachten en gevoelens. Deze studie onderzocht de mind-mindedness van pedagogisch professionals in Nederlandse kinderdagopvangcentra en de relatie met interactievaardigheden, zoals sensitieve responsiviteit. 99 pedagogisch medewerkers uit 50 kinderdagopvangcentra werden geobserveerd tijdens vrij spelen en lunch situaties met verschillende leeftijdsgroepen (baby, peuters en gemengd 0-4-jarigen). Uit de observaties blijkt dat pedagogisch professionals in 10 procent van de interacties praten over de wensen, gedachten en emoties van de kinderen (=mind-mindedness). Er werd meer mind-minded gesproken tegen individuele kinderen in groepen met jongere kinderen; bij oudere kinderen was mind-mindedness vaker op groepsniveau. Pedagogisch professionals met betere interactievaardigheden spraken meer mind-minded op groepsniveau. Mind-mindedness is een belangrijk onderdeel van de interactie tussen pedagogisch professionals en kinderen. In verschillende andere artikelen in dit dossier wordt het belang van de overdracht voor mind-mindedness benoemd.