WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2022
Kern
In dit onderzoek wordt een nieuwe observatiemethode gepresenteerd om de kwaliteit van de communicatie tussen opvoeders en professionals tijdens de dagelijkse overdracht van kinderen in kaart te brengen. Met deze nieuwe methode wordt onderzocht welke factoren samenhangen met de kwaliteit van communicatie tijdens de overdracht. De interacties van 935 opvoeders en 186 pedagogisch professionals werden geobserveerd tijdens het wegbrengen. Uit het onderzoek bleek dat interacties tussen opvoeders en pedagogisch professionals vaak kort en beperkt waren, bijvoorbeeld, ongeveer de helft van de ouders werd niet gegroet bij het vertrek. De overdracht had een hogere kwaliteit als de ratio tussen pedagogisch professional en kind lager was en het opleidingsniveau van de pedagogisch medewerker hoger. Ook waren overdrachten beter als kinderen werden weggebracht bij hun vaste groep, in plaats van op een centrale plek. Dit onderzoek geeft inzicht in de randvoorwaarden, zoals voldoende en gekwalificeerd personeel, voor overdrachten van hogere kwaliteit.