WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Betekenisvolle overdracht ouders | Publicatiedatum: 2025

Kern

Professionals voelen zich bij de start van hun loopbaan vaak onvoldoende voorbereid op het aangaan van relaties met opvoeders. Deze studie onderzoekt hoe beginnend leerkrachten hun houding en competenties ten aanzien van ouderbetrokkenheid ontwikkelen, en welke rol de opleiding daarin speelt. Uit een enquête onder 545 studenten van drie Nederlandse lerarenopleidingen blijkt dat hun gevoel van competentie laag was, ondanks voldoende aandacht voor communicatie met opvoeders in de opleiding. De onderzoekers benadrukken dat opleidingen vooral richten op het aanleren van communicatieve vaardigheden, maar dat er weinig aandacht is voor het belang van sterk partnerschap tussen professionals en opvoeders. Zij adviseren om in het trainen van professionals het oefenen van communicatieve vaardigheden te combineren met het aanleren van de wetenschappelijke kennis over de waarde en relevantie van een sterke samenwerking tussen professionals en opvoeders. Ook pedagogisch coaches kunnen dit advies toepassen als zij training geven om overdrachten betekenisvoller te maken.