WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Betekenisvolle overdracht ouders | Publicatiedatum: 1991

Kern

Dit beschrijvend onderzoek richt zich op de communicatie tussen opvoeders en pedagogisch professionals tijdens de dagelijkse overdrachten in de kinderdagopvang. De onderzoekers observeerden de haal- en brengmomenten in 16 kinderdagopvangcentra. Er was grote variatie in de duur en de aard van de overdrachten. In een derde van de overdrachten was er geen communicatie tussen opvoeders en pedagogisch professionals. In twee derde van de overdrachten vonden gesprekken plaats, maar deze waren veelal kort (mediaan: 12 seconden). In de helft van deze gesprekken werd informatie uitgewisseld over het gedrag van het kind, diens gezondheid of dagbesteding. Er was meer communicatie tussen pedagogisch professionals en opvoeders van baby's en peuters dan van kleuters. Bij het wegbrengen waren pedagogisch professionals meer beschikbaar voor een gesprek dan opvoeders. Bij ophalen waren de opvoeders juist meer beschikbaar dan de pedagogisch professionals. Het onderzoek schetst een beeld van de duur en de aard van de overdracht.