WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Algemeen | Publicatiedatum: 2025

Kern

Deze studie onderzoekt hoe het aantal zorgkinderen (‘kinderen met een extra begeleidingsvraag’) in de kinderopvang samenhangt met de ervaren werkdruk en het welbevinden van pedagogisch professionals. Middels een mixed-methods-aanpak is een kwantitatieve vragenlijststudie uitgevoerd onder pedagogisch professionals, gevolgd door een kwalitatieve analyse van focusgroepen met kinderopvangprofessionals. Gemiddeld heeft één op de vijf kinderen extra zorgbehoeften, waarbij er sprake is van een grote spreiding per groep. Hoewel pedagogisch professionals over het algemeen weinig burn-outklachten ervaren, blijkt dat een hogere aanwezigheid van zorgkinderen indirect bijdraagt aan het ervaren van werkdruk en handelingsverlegenheid bij probleemgedrag. Deze factoren voorspellen op hun beurt gevoelens van burn-out en een lager welbevinden. Steun vanuit team en organisatie blijkt een belangrijke beschermende factor. Pedagogisch professionals voelen zich verantwoordelijk voor álle kinderen, wat kan leiden tot spanningen tussen inclusie en rechtvaardige aandacht voor de groep. De studie onderstreept het belang van structurele ondersteuning en interprofessionele samenwerking om rechtvaardige inclusie in de praktijk haalbaar te maken.

Meer weten?
Via deze link vind je een factsheet en podcasts over het onderwerp.