WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2013
Kern
In deze studie wordt onderzocht of de kwaliteit van de relatie tussen opvoeders en pedagogisch professionals belangrijk is voor de uitkomsten van preventieve programma's in de vroege kindertijd. In dit onderzoek werden gezinnen die deelnamen aan Early Head Start (een preventief ondersteuningsprogramma voor gezinnen met een laag inkomen) een half jaar gevolgd. Het onderzoek laat zien dat de kwaliteit van de relatie tussen opvoeder en pedagogisch professional een belangrijkere voorspeller was voor succesvolle uitkomsten van het preventieprogramma dan de kwaliteit van de opvoeder-kind relatie. Als de relatie tussen opvoeder en pedagogisch professional beter was, vertoonden kinderen meer sociale competentie en betere leeruitkomsten en waren opvoeders responsiever naar kinderen toe. Het opleidingsniveau van opvoeders en de ervaring van pedagogisch professional waren medebepalend voor hoe sterk deze relaties waren. Het onderzoek toont aan dat onderling vertrouwen, open communicatie en een gevoel van samenwerken belangrijke onderdelen zijn voor het succes van een preventieprogramma.