WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp:
Betekenisvolle overdracht ouders
| Publicatiedatum:
2000
Kern
Dit artikel beschrijft het belang van communicatie tussen opvoeders en pedagogisch professionals, over het gedrag en de ervaringen van kinderen, voor de sensitiviteit van beide partijen. Het onderzoek maakte gebruik van vragenlijsten onder 53 moeders en pedagogisch professionals in de kinderdagopvang, die elk rapporteerden over hun onderlinge communicatie over het kind. De kwaliteit van de interacties met het kind werd geobserveerd, thuis en in de opvang. De studie laat zien dat betere communicatie samenhangt met een hogere sensitiviteit van de opvoeder thuis en van de pedagogisch professional in de kinderdagopvang. Een verklaring hiervoor is dat meer kennis en begrip over de ervaringen en behoeften van het kind (mind-mindedness) het makkelijker maakt om sensitief te zijn. Ook afstemming over contexten heen is makkelijker met meer communicatie. De onderzoekers concluderen dat het belangrijk is te investeren in een betekenisvolle overdracht, die verder gaat dan routinematige gesprekken of gesprekken over koetjes en kalfjes.