WETENSCHAPPELIJKE BRON
Onderwerp: Natuur als pedagogische ruimte | Publicatiedatum: 2025

Kern

In dit Noorse onderzoek werd gekeken naar de relatie tussen het spel van kinderen van 3-4 jaar en hun welzijn en betrokkenheid. Ook werd onderzocht hoe kinderen spelen in binnen- en buitenomgevingen van de kinderopvang. De resultaten tonen aan dat er een significante en positieve samenhang is tussen het spel van kinderen en hun welzijn en betrokkenheid. Tijdens hun vrije speeltijd besteedden kinderen twee derde van de tijd aan verschillende vormen van spel, waarbij duidelijke verschillen werden gevonden tussen het soort spel dat binnen en buiten plaatsvond. Kinderen speelden buiten veel vaker functioneel, terwijl constructief en vooral symbolisch/fantasie spel juist veel vaker binnen plaatsvond. Professionals moeten zich bewust zijn, hoe zij de diverse vormen van spel kunnen ondersteunen en worden uitgenodigd om vrij spel en eigen initiatief te stimuleren, zeker in natuurlijke omgevingen. En kinderen te begeleiden vanuit observatie en responsiviteit, in plaats van de strak geplande activiteiten.