In dit artikel wordt op basis van literatuuronderzoek een overzicht gegeven van het welbevinden van jonge, begaafde kinderen en factoren die hierop van invloed zijn.
De vroege kinderjaren hebben invloed op de rest van het leven. Daarom is het, net als bij alle kinderen, belangrijk om aandacht te hebben voor het welbevinden van jonge, begaafde kinderen.
Kinderen het beste leren wanneer sprake is van welbevinden en vertrouwen. Leren wordt beïnvloed door relaties met anderen. Een goede relatie tussen ouders en professionals draagt bij aan een goede omgeving waarin kinderen kunnen floreren.
Cognitieve begaafdheid, wordt vaak minder positief gezien als begaafdheid in bijvoorbeeld muziek of sport. In films en boeken wordt vaak een bepaald (negatief) stereotype van begaafdheid gezien. Dit stereotype kan effect hebben op de perceptie van sociale en emotionele ontwikkeling van jonge, begaafde kinderen.
Het welbevinden van kinderen in voorschoolse voorzieningen wordt beïnvloed door de attitude, percepties en gedragingen van professionals. Gebrek aan kennis over begaafdheid en negatieve percepties kunnen een negatief effect hebben op het welbevinden van begaafde kinderen. Ook kan het gedrag van professionals in omgang met een begaafd kind dienen als voorbeeldgedrag voor leeftijdsgenoten. Onderzoeken in Nieuw-Zeeland lieten zien dat scholingsprogramma’s over de positieve aspecten van begaafdheid leiden tot creatie van een betere leeromgeving.
Het gevoel dat hun emoties worden gezien, kan begaafde kinderen helpen om prosociaal gedrag te ontwikkelen en relaties op te bouwen met leeftijdsgenoten in de voorschoolse setting. Bij het beoordelen van sociale competentie door interactie met gelijkgestemden, is het belangrijk te beseffen dat bij begaafde kinderen gelijkgestemden niet altijd leeftijdsgenoten zijn.
Door bepaalde (negatieve) gedragingen positief te reframen, worden deze gedragingen minder gezien als iets wat aangepast moet worden om in de maatschappij te passen. Ze kunnen dan worden gezien als persoonlijke kwaliteit van het kind.
Beperkingen voor vertaling naar Nederlandse kinderopvang
- Het artikel gaat over (vermoedelijk) begaafde kinderen, niet over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
